I EDYCJA BADANIA WŚRÓD NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
Badanie wśród nauczycieli akademickich przeprowadzone było od czerwca do listopada 2010 roku. Składało się z dwóch modułów jakościowego oraz ilościowego.
Celem modułu jakościowego była rekonstrukcja wizerunku Uniwersytetu Warszawskiego w oczach jego nauczycieli akademickich. Opisanie charakteru więzi pracowników UW z własną uczelnią jako miejscem rozwoju naukowego i zawodowego a zarazem pracodawcą.
Najważniejsze zagadnienia podjęte w badaniu:
- Wartość Uniwersytetu Warszawskiego dla pracowników naukowo-dydaktycznych (motywy podejmowania pracy na UW, percepcja zawodu pracownika naukowego, nauczyciela akademickiego, wizerunek UW)
- Funkcjonowanie społeczności uniwersyteckiej i stosunków instytucjonalnych (charakterystyka „wspólnoty akademickiej” na UW, charakterystyka relacji: nauczyciel akademicki – student)
- Świadome współtworzenie kultury jakości przez nauczycieli akademickich (znaczenie regulacji normatywnych na UW, kultura ewaluacyjna).
Celem modułu ilościowego było zbadanie opinii pracowników naukowo-dydaktycznych UW na temat szeroko rozumianych warunków pracy przede wszystkim w odniesieniu do zagadnień związanych bezpośrednio z dydaktyką oraz pracą naukową, ale również uwzględniając relacje z Uniwersytetem jako pracodawcą. Najważniejsze zagadnienia podjęte w badaniu zostały określone ze względu na różne role pracownika naukowo-dydaktycznego na uczelni:
- Praca dydaktyczna (obciążenie pracą dydaktyczną, oceny współpracy z administracją jednostki i uczelni, oceny funkcjonowania systemu USOS-web, systemu ECTS, opinie na temat procedur rekrutacyjnych, programu studiów, planu zajęć, oceny studentów).
- Praca naukowa (organizacja pracy naukowej, opinie na temat wsparcia pracy naukowej w jednostce i na UW, obciążenie pracą naukową, opinie na temat relacji ze środowiskiem naukowym na UW).
Ze względu na specyfikę badanych badanie zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu tradycyjnego, papierowego kwestionariusza.
O udział w badaniu poproszono 3378 nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego, w którym ostatecznie wzięło udział 1030 osób.