W ramach realizacji podstawowego celu działalności Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia, jakim jest systematyczne monitorowania jakości kształcenia na Uczelni, PEJK od 2007 r. wdrożył system badań ewaluacyjnych na UW. Jednym z nich jest Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia. Są to badania obejmujące wszystkich studentów Uniwersytetu i realizowane w odstępach 2-3 letnich. Raporty z poszczególnych edycji ankiety studenckiej udostępniamy w zakładce „Raporty badawcze„.
Ogólnouniwersyteckie Ankiety Oceniające Jakość Kształcenia prowadzone są przy pomocy informatycznego systemu ankietującego, dostępnego na stronie ankieter.uw.edu.pl. System ten gwarantuje respondentom pełną anonimowość i dobrowolność udziału w badaniu. Dodatkowo studenci zapraszani są do udziału w badaniu w momencie logowania się do USOSweba, czyli wewnątrzuniwersyteckiego systemu obsługi studiów.
Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – V edycja (2015)
Piąta edycja Ogólnouniwersyteckiej Ankiety Oceniającej Jakość Kształcenia została przeprowadzona w roku 2015. Pytania w kwestionariuszu ankiety dotyczyły trzech kategorii zagadnień.
Pierwsza grupa pytań służy systematycznemu monitoringowi kluczowych zagadnień, w tym:
- organizacji studiów,
- funkcjonowania USOS,
- praw studenta,
- obiegu informacji,
- zadowolenia ze studiów.
Do drugiej grupy należały pytania odnoszące się do infrastruktury uczelni. W znacznym stopniu powtórzone zostały pytania z pierwszej edycji badania, co pozwoliło na zbadanie zmian opinii w czasie. Pytania dotyczyły:
- warunków odbywania zajęć,
- infrastruktury komputerowej,
- infrastruktury badawczej,
- przestrzeni rekreacyjnej,
- warunków sanitarnych.
- dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Ostatnia grupa pytań dotyczyła zagadnień dotychczas nieporuszanych w ankiecie – kwestii związanych z rynkiem pracy, w tym:
- postrzegania programu studiów w kontekście wymagań rynku pracy,
- aktywności ukierunkowanych na podniesienie szans na rynku pracy,
- wyobrażenia o rynku pracy,
- doświadczenia zawodowego,
- aktywności zawodowej,
- specyfiki pracy zawodowej.
Badanie zostało uzupełnione badaniem jakościowym przeprowadzonych w drugim kwartale 2015 roku. Wywiady pogłębione zostały przeprowadzone wśród studentów pierwszego roku studiów na UW. Wypowiedzi badanych pozwalają lepiej zrozumieć rolę różnych aspektów organizacji i elementów w procesach dydaktycznych kształtujących jakość i warunki kształcenia na naszej uczelni.
Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – IV edycja (2012)
W czwartej edycji badania zastosowano zasadę wykorzystaną w ostatnich dwóch edycjach, czyli ponownie podzielono zakres badania na dwie części: część, w której znalazły się zagadnienia objęte badaniem w poprzednich edycjach, oraz część, dotyczącą obszarów dotychczas nieeksplorowanych.
Ponownie zbadano:
- zadowolenie studentów ze studiów,
- organizacja dydaktyki w jednostkach prowadzących kształcenie na UW,
- program studiów,
- mobilność studentów,
- przestrzeganie praw człowieka,
- wybrane problemy infrastruktury jednostek UW (powtórzone tylko wybrane
- pytania),
- satysfakcję z USOS.
Nowymi obszarami objętymi badaniem były:
- Komunikacja drogą elektroniczną z/na UW:
- ze względu na realizację dydaktyki, w relacjach: student-student i prowadzący-student,
- w kontekście obsługi dydaktyki przez administrację uczelni i jednostek dydaktycznych,
- w odniesieniu do infrastruktury IT: infrastruktura sieciowa (przewodowa i bezprzewodowa) i komputerowa, oraz konta e-mailowe UW,
- w związku ze zwyczajami studentów: źródła informacji na tematy związane ze studiami, wykorzystanie oferty uczelni w zakresie rozwiązań informatycznych,
- wykorzystanie własnego komputera na uczelni, kompetencje informatyczne studentów,
- Rozbudowany w porównaniu do poprzednich edycji blok pytań poświęconych e-learningowi:
- ze względu na realizację dydaktyki, w relacjach: student-student i prowadzący student,
- w kontekście obsługi dydaktyki przez administrację uczelni i jednostek dydaktycznych,
- w odniesieniu do infrastruktury IT: infrastruktura sieciowa (przewodowa i bezprzewodowa) i komputerowa, oraz konta e-mailowe UW,
- w związku ze zwyczajami studentów: źródła informacji na tematy związane ze studiami, wykorzystanie oferty uczelni w zakresie rozwiązań informatycznych,
- wykorzystanie własnego komputera na uczelni, kompetencje informatyczne studentów.
Podobnie jak w przypadku poprzednich dwóch edycji, w badaniu wzięło udział ponad 10 tysięcy studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – III edycja (2010)
W trzeciej edycji badania powtórzono część obszarów badawczych z poprzednich edycji, jednocześnie poszerzając zakres badania o kolejne istotne zagadnienia.
Ponownie zbadano:
- organizację dydaktyki w jednostkach prowadzących kształcenie na UW,
- program studiów,
- e-learning (pytania obecne w pierwszej edycji),
- przestrzeganie praw człowieka,
- wybrane problemy infrastruktury jednostek UW (powtórzone tylko wybrane pytania),
- funkcjonowanie biur uniwersyteckich.
Wśród nowych zagadnień znalazły się:
- Innowacje dydaktyczne,
- USOSweb (szersze ujęcie).
Podobnie jak w przypadku drugiej edycji, w trzeciej edycji badania wzięło udział ponad 10 tysięcy studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – II edycja (2009)
Problemy badawcze podjęte w pierwszej edycji badania były bardzo zróżnicowane, co wynikało z pionierskiego charakteru przedsięwzięcia, które było eksploracją słabo dotychczas zbadanego obszaru. W drugiej edycji badania pole badawcze zostało ograniczone do wybranych obszarów, jednak z uwzględnieniem istotnych kwestii wymagających systematycznej oceny.
Znaczną część kwestionariusza badawczego II edycji ankiety zajęły nowe bloki pytań ogniskujące się zasadniczo wokół trzech zagadnień:
- bibliotek na Uniwersytecie Warszawskim – BUW i innych bibliotek UW,
- wsparcia rozwoju naukowego studentów przez jednostki dydaktyczne UW,
- problemów socjalno – bytowych studentów.
Pozostałe obszary, które z racji swojej ważności i konieczności systematycznej oceny powinny były być uwzględnione w badaniu, zostały zawarte w następujących blokach pytań :
- organizacja dydaktyki w jednostkach prowadzących kształcenie na UW,
- program studiów,
- przestrzeganie praw człowieka.
W badaniu wzięło udział ponad 10 tysięcy studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – I edycja (2008)
W pierwszej edycji badania podjęto kwestie odnoszące się do niektórych problemów związanych z warunkami kształcenia na UW. W formularzu ankiety umieszczone zostały pytania obejmujące następujące zagadnienia:
- ogólnego zadowolenia ze studiów na UW i w danej jednostce dydaktycznej,
- organizacji dydaktyki w jednostce dydaktycznej,
- infrastruktury i wyposażenia jednostki dydaktycznej,
- programu studiów w jednostce dydaktycznej,
- organizacji ogólnouniwersyteckich zajęć WF i lektoratów,
- dydaktyki między jednostkami dydaktycznymi oraz mobilności studentów,
- aktywności społecznej studentów,
- infrastruktury ogólnouniwersyteckiej,
- przestrzegania praw studenta.
W badaniu wzięło udział 13 tysięcy osób, spośród liczącej około 55 tysięcy zbiorowości studentów Uniwersytetu Warszawskiego.