Badania studentów

W ramach realizacji podstawowego celu działalności Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia, jakim jest systematyczne monitorowania jakości kształcenia na Uczelni, PEJK od 2007 r. wdrożył system badań ewaluacyjnych na UW. Jednym z nich jest Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia. Są to badania obejmujące wszystkich studentów Uniwersytetu i realizowane w odstępach 2-3 letnich. Raporty z poszczególnych edycji ankiety studenckiej udostępniamy w zakładce „Raporty badawcze„.

Ogólnouniwersyteckie Ankiety Oceniające Jakość Kształcenia prowadzone są przy pomocy informatycznego systemu ankietującego, dostępnego na stronie ankieter.uw.edu.pl. System ten gwarantuje respondentom pełną anonimowość i dobrowolność udziału w badaniu. Dodatkowo studenci zapraszani są do udziału w badaniu w momencie logowania się do USOSweba, czyli wewnątrzuniwersyteckiego systemu obsługi studiów.


Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – V edycja (2015)

Piąta edycja Ogólnouniwersyteckiej Ankiety Oceniającej Jakość Kształcenia została przeprowadzona w roku 2015. Pytania w kwestionariuszu ankiety dotyczyły trzech kategorii zagadnień.

Pierwsza grupa pytań służy systematycznemu monitoringowi kluczowych zagadnień, w tym:

  • organizacji studiów,
  • funkcjonowania USOS,
  • praw studenta,
  • obiegu informacji,
  • zadowolenia ze studiów.

Do drugiej grupy należały pytania odnoszące się do infrastruktury uczelni. W znacznym stopniu powtórzone zostały pytania z pierwszej edycji badania, co pozwoliło na zbadanie zmian opinii w czasie. Pytania dotyczyły:

  • warunków odbywania zajęć,
  • infrastruktury komputerowej,
  • infrastruktury badawczej,
  • przestrzeni rekreacyjnej,
  • warunków sanitarnych.
  • dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Ostatnia grupa pytań dotyczyła zagadnień dotychczas nieporuszanych w ankiecie – kwestii związanych z rynkiem pracy, w tym:

  • postrzegania programu studiów w kontekście wymagań rynku pracy,
  • aktywności ukierunkowanych na podniesienie szans na rynku pracy,
  • wyobrażenia o rynku pracy,
  • doświadczenia zawodowego,
  • aktywności zawodowej,
  • specyfiki pracy zawodowej.

Badanie zostało uzupełnione badaniem jakościowym przeprowadzonych w drugim kwartale 2015 roku. Wywiady pogłębione zostały przeprowadzone wśród studentów pierwszego roku studiów na UW. Wypowiedzi badanych pozwalają lepiej zrozumieć rolę różnych aspektów organizacji i elementów w procesach dydaktycznych kształtujących jakość i warunki kształcenia na naszej uczelni.


Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – IV edycja (2012)

W czwartej edycji badania zastosowano zasadę wykorzystaną w ostatnich dwóch edycjach, czyli ponownie podzielono zakres badania na dwie części: część, w której znalazły się zagadnienia objęte badaniem w poprzednich edycjach, oraz część, dotyczącą obszarów dotychczas nieeksplorowanych.

Ponownie zbadano:

  • zadowolenie studentów ze studiów,
  • organizacja dydaktyki w jednostkach prowadzących kształcenie na UW,
  • program studiów,
  • mobilność studentów,
  • przestrzeganie praw człowieka,
  • wybrane problemy infrastruktury jednostek UW (powtórzone tylko wybrane
  • pytania),
  • satysfakcję z USOS.

Nowymi obszarami objętymi badaniem były:

  • Komunikacja drogą elektroniczną z/na UW:
    • ze względu na realizację dydaktyki, w relacjach: student-student i prowadzący-student,
    • w kontekście obsługi dydaktyki przez administrację uczelni i jednostek dydaktycznych,
    • w odniesieniu do infrastruktury IT: infrastruktura sieciowa (przewodowa i bezprzewodowa) i komputerowa, oraz konta e-mailowe UW,
    • w związku ze zwyczajami studentów: źródła informacji na tematy związane ze studiami, wykorzystanie oferty uczelni w zakresie rozwiązań informatycznych,
    • wykorzystanie własnego komputera na uczelni, kompetencje informatyczne  studentów,
  • Rozbudowany w porównaniu do poprzednich edycji blok pytań poświęconych e-learningowi:
    • ze względu na realizację dydaktyki, w relacjach: student-student i prowadzący student,
    • w kontekście obsługi dydaktyki przez administrację uczelni i jednostek dydaktycznych,
    • w odniesieniu do infrastruktury IT: infrastruktura sieciowa (przewodowa i bezprzewodowa) i komputerowa, oraz konta e-mailowe UW,
    • w związku ze zwyczajami studentów: źródła informacji na tematy związane ze studiami, wykorzystanie oferty uczelni w zakresie rozwiązań informatycznych,
    • wykorzystanie własnego komputera na uczelni, kompetencje informatyczne studentów.

Podobnie jak w przypadku poprzednich dwóch edycji, w badaniu wzięło udział ponad 10 tysięcy studentów Uniwersytetu Warszawskiego.


Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – III edycja (2010)

W trzeciej edycji badania powtórzono część obszarów badawczych z poprzednich edycji, jednocześnie  poszerzając zakres badania o kolejne istotne zagadnienia.

Ponownie zbadano:

  • organizację dydaktyki w jednostkach prowadzących kształcenie na UW,
  • program studiów,
  • e-learning (pytania obecne w pierwszej edycji),
  • przestrzeganie praw człowieka,
  • wybrane problemy infrastruktury jednostek UW (powtórzone tylko wybrane pytania),
  • funkcjonowanie biur uniwersyteckich.

Wśród nowych zagadnień znalazły się:

  • Innowacje dydaktyczne,
  • USOSweb (szersze ujęcie).

Podobnie jak w przypadku drugiej edycji, w trzeciej edycji badania wzięło udział ponad 10 tysięcy studentów Uniwersytetu Warszawskiego.


Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – II edycja (2009)

Problemy badawcze podjęte w pierwszej edycji badania były bardzo zróżnicowane, co wynikało z pionierskiego charakteru przedsięwzięcia, które było eksploracją słabo dotychczas zbadanego obszaru. W drugiej edycji badania pole badawcze zostało ograniczone do wybranych obszarów, jednak z uwzględnieniem istotnych kwestii wymagających systematycznej oceny.

Znaczną część kwestionariusza badawczego II edycji ankiety zajęły nowe bloki pytań ogniskujące się zasadniczo wokół trzech zagadnień:

  • bibliotek na Uniwersytecie Warszawskim – BUW i innych bibliotek UW,
  • wsparcia rozwoju naukowego studentów przez jednostki dydaktyczne UW,
  • problemów socjalno – bytowych studentów.

Pozostałe obszary, które z racji swojej ważności i konieczności systematycznej oceny powinny były być uwzględnione w badaniu, zostały zawarte w następujących blokach pytań :

  • organizacja dydaktyki w jednostkach prowadzących kształcenie na UW,
  • program studiów,
  • przestrzeganie praw człowieka.

W badaniu wzięło udział ponad 10 tysięcy studentów Uniwersytetu Warszawskiego.


Ogólnouniwersytecka Ankieta Oceniająca Jakość Kształcenia – I edycja (2008)

W pierwszej edycji badania podjęto kwestie odnoszące się do  niektórych problemów związanych z warunkami kształcenia na UW. W formularzu ankiety  umieszczone zostały pytania obejmujące następujące zagadnienia:

  • ogólnego zadowolenia ze studiów na UW i w danej jednostce dydaktycznej,
  • organizacji dydaktyki w jednostce dydaktycznej,
  • infrastruktury i wyposażenia jednostki dydaktycznej,
  • programu studiów w jednostce dydaktycznej,
  • organizacji ogólnouniwersyteckich zajęć WF i lektoratów,
  • dydaktyki między jednostkami dydaktycznymi oraz mobilności studentów,
  • aktywności społecznej studentów,
  • infrastruktury ogólnouniwersyteckiej,
  • przestrzegania praw studenta.

W badaniu wzięło udział 13 tysięcy osób, spośród liczącej około 55 tysięcy zbiorowości studentów Uniwersytetu Warszawskiego.